0
محتویات سبد خرید
  • 2926
  • 55 مرتبه
استفاده از اکسید گرافن برای شناسایی سریع عفونت و آنتی‌بادی

استفاده از اکسید گرافن برای شناسایی سریع عفونت و آنتی‌بادی

1399/06/04

با استفاده از اکسید گرافن، می‌توان عفونت را تنها در 15 دقیقه تشخیص داد. این فناوری که توسط محققین انستیتو فرانهوفر آلمان (Fraunhofer Institute for Reliability and Microintegration IZM) توسعه یافته است، شناسایی سریع عفونت‌های حاد، اعم از سپسیس (Sepsis) و آنتی‌بادی‌های تشکیل شده در برابر کرونا ویروس را میسر می‌کند.

با شیوع اپیدمی کووید-19 و درگیر شدن بسیاری از مناطق جهان با این ویروس مرگبار، تشخیص سریع و دقیق عفونت برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، به یک اولویت اصلی متولیان بهداشتی تبدیل شده است. عفونت‌ها، عموماً علائم مشابهی دارند و راهکار تشخیص آن‌ها نیز، آزمایش خون در آزمایشگاه‌های تخصصی است. این در حالی است که محققین مؤسسه فرانهوفر، از سال 2018 میلادی، در تلاش برای توسعه تکنیکی ساده‌تر برای تشخیص عفونت هستند. حاصل تلاش‌های آن‌ها، یک پلتفرم مبتنی بر اکسید گرافن است که تنها به یک قطره خون یا بزاق دهان نیاز دارد. تنها چند دقیقه پس از قرار گرفتن قطره خون یا بزاق بر روی سطح حسگر، سیگنال‌های الکتریکی حاصل از نتیجه آزمایش، برای پزشک ارسال شده و راهکارهای درمانی از سوی وی ادامه می‌یابد.

این آزمایش سریع 15 دقیقه‌ای، می‌تواند جایگزینی کارآمد برای آزمایش خون‌های طولانی و تخصصی آزمایشگاه‌ها بوده و علاوه بر این‌که هر گونه خطا و حدس و گمان را از چرخه تشخیص بیماری خارج می‌کند، امکان تجویز سریع دارو (مثلاً آنتی‌بیوتیک‌ها) را فراهم می‌سازد. نکته کلیدی اینجا است که این فناوری، تنها برای تشخیص عفونت اولیه کاربرد نداشته و از آن می‌توان برای شناسایی آنتی‌بادی‌هایی که پس از بهبودی بیمار از عفونت ایجاد می‌شود هم استفاده نمود. محققین مدعی هستند که این ویژگی، می‌تواند ردیابی نحوه شیوع عفونت در مواردی مانند اپیدمی کرونا ویروس را ساده‌تر سازد.

در نهایت، بایستی به قابل‌توجه‌ترین ویژگی این پلتفرم اشاره نمود: «مواد پایه بسیار مطمئن و دقیق». اکسید گرافن، به‌عنوان یک ماده زیست سازگار و رسانای الکتریکی، وسیله‌ای برای تشخیص بسیار مطمئن است که در یک اقدام خلاقانه، با هدف بالا بردن دقت اندازه‌گیری‌ها، به‌کار گرفته شده است.

nanomatch.ir

فایل های پیوست